Fyra år i Augustas fotspår – Gott nytt år!

Så här i slutet av året är det dags att se både framåt och bakåt. Vårt Augustaprojekt är nu inne på fjärde året! Det är helt fantastiskt att en liten idé om en resa, kläckt sommaren 2016, kunde bli så omfattande. Det är också så roligt att så många uppskattar vårt arbete med att ta reda på hur livet såg ut i mitten på 1800-talet. Själva har vi väldigt roligt, så vi fortsätter även nästa år, 2020.

Utflykter i Augustas spår 2019

I år har vi hållit oss inom Sveriges gränser med våra utflykter. Det började i mitten på juni med en ångbåtsutflykt med s/s Mariefred till Vaxholm. Äntligen fick vi uppleva Augustas första etapp på Tysklandsresan. Vi läste högt ur dagboken på akterdäck.

Helgen efter, besökte vi Gamla Linköpings vackra historiska kvarter och träffade vänner på det härliga evenemanget ”Stora Krinolindagen”. På hemvägen besökte vi Ekeby kyrkby där Augusta bodde som barn.

I juni reste vi mot Uddevalla. På vägen besökte vi vackra Stjernsunds slott dit Augustas skolkamrat flyttade in som gift.

Vi fortsatte mot Gustafsbergsbaden i Uddevalla. Fantastiskt vackert och trevligt. Vi kände oss verkligen förflyttade tillbaka till Augustas tid och vi bodde faktiskt i badhuset! Sällan har vi skrattat så mycket som när vi badade i viken, iklädda våra nysydda badklänningar. Besöket i arkivet var också så intressant, vi fick bekräftat att Augustas familj faktiskt var där och badade 1845, och kvittens på att de betalat!

Vi reste vidare ner till Varberg och besökte landsarkivet, träffade Augustavänner och planterade blommor på Augustas grav. Vidare genom vackra halländska strandängar till Morups kyrka där vi nu vet att Augusta vigdes i prästgården med sin Adolf. Vi blev varmt mottagna i hembygdsgården och fick se deras fantastiska arkiv.

Åter mot Stockholm och 1800-talsdagarna på Torekällberget i Södertälje. Så roligt att återse alla eldsjälar som gör dessa dagar så värdefulla för alla besökare.

I mitten av juli tog vi tåget mot Göteborg och tillbringade eftermiddagen i ”1850-talets” Götheborg. Vi brukar ju göra så, ta reda på vad som fortfarande finns kvar från Augustas tid.

Övernattning på barken Viking tyckte vi passade oss bra och vi satt i kvällssolen på däck och njöt av utsikten. Nästa morgon reste vi med ångaren Bohuslän genom den soliga vackra skärgården. Besökte Gullholmen och konstmuseet. Åt en massa god mat på båten, dansade på akterdäck och kom så fram till Kungshamn för övernattning. Nästa dag var vädret lite gråare och vi fortsatte färden genom både smala kanaler och öppet hav tills vi kom till Strömstad. Vi blev bjudna på en underbar fisksoppa och kvällen avslutades med kapten Ingemars finstämda trumpetsolo från akterdäck. Efter övernattning på vandrarhemmet promenerade vi ner till bryggan för att vinka av våra vänner. Vi promenerade runt i staden och mot eftermiddagen klev vi på tåget mot Stockholm igen.

I slutet av september gjorde vi en snabbvisit i Bergslagen. Vi besökte Nora där Augusta hade vänner och vi njöt av det vackra höstlika landskapet i trakten av Loka Brunn.

Arkiv och föredrag

Vi hittar så många ny trådar som vi vill följa. I år har vi besökt flera arkivinstitutioner, några nya för oss. Sara forskar om Augustas skoltid i Stockholm och Kerstin om grannskapet i Kvillinge där Augusta bodde under 18 år.

Vi håller föredrag om Augusta och hennes tid i olika sammanhang. Det finns så många vinklingar på Augustas historia. I höstas hade vi en artikel i tidningen TÅG som handlade just om hennes tågresor. I januari kommer en artikel i tidningen Släkthistoria om vårt projekt.

2020 – vad gör vi då?

Kerstin har under året som gått, skrivit på sitt bokmanus som blev så omfattande så det är nu delat i två. Del 1 handlar om Augustas och våra resor, och ska om allt går bra, komma ut som bok under våren.

Vi har även börjat på ett delprojekt om kvinnorna i bakgrunden, de som ingen skriver om. Arbetsnamnet är Qvinnorna i Qvillinge och handlar bland annat om pigor, fattighjon och sömmerskor, de som gjorde de möjligt för Augusta att leva sitt goda liv. De kvinnorna är värda att få sina historier berättade!

Tre föredrag är inbokade under våren och vi har tid för flera, om du känner till någon förening som är intresserad. Det är så roligt att berätta om Augustas liv och vi får då möjligheten att använda alla våra klänningar.

Vi planerar att fortsätta vår research i Östergötland, med arkivforskning i Vadstena och besök i Kvillinge socken och Norrköping. I Södermanland planerar vi att besöka Vingåkerstrakten och i Strängnäs ska vi ägna oss åt gravvård. Här ligger Augustas mamma, maken Adolf och svågern Lejdenfrost begravda.

Vi ska även göra fler stadsvandringar i Stockholm, besöka Rosendals slott och vi ska göra en tur med briggen Tre Kronor! Hinner vi med, så vill vi gärna åka ångbåt på västkusten igen.

Och så var det där med att åka släde… Det har vi kvar.

Vi hoppas att ni även i fortsättningen vill följa vårt projekt. Det betyder mycket för oss!Med förhoppning att vi ses nästa år under någon av våra utflykter, önskar vi er ett

Gott nytt år!

Print Friendly, PDF & Email

En reaktion på ”Fyra år i Augustas fotspår – Gott nytt år!”

1. Det är så roligt att följa er, resa inte bara fysiskt utan den ni gör i alla arkiv. Önskar jag hade någon att göra samma sak med i min egen forskning…..